• thomaz@home.nl
  • Geen reacties
placeholder

Waarom voorspelt Hogan reputatie ?

Identiteit versus reputatie

Leiderschap gaat niet over jouzelf. Leiderschap gaat over de impact die jij hebt op jouw team, op jouw stakeholders en zelfs op de organisatie-cultuur.
Of iets preciezer, welke impact heeft jouw persoonlijkheid op de samenwerking met anderen en wat doet jouw persoonlijkheid met jouw reputatie?
Hoe jij ervaren wordt door anderen en hoe jouw reputatie zich daardoor ontwikkelt, bepaalt in belangrijke mate of je in jouw rol succesvol zult zijn. Hogan heeft daarom voor haar assessments gekozen voor een socio-analytische benadering. Niet jouw persoonlijkheid staat centraal, maar jouw persoonlijkheid in de context van jouw team en organisatie.

De jij die jij kent, is niet zo heel interessant.

Een uitspraak die Robert Hogan, de grondlegger van Hogan assessments ooit gedaan heeft, illustreert dit prachtig. ‘The you you know, is hardly worth knowing’.
De jij die jij kent, is nauwelijks de moeite van het kennen waard.

De uitkomst van Hogan assessments is dan ook niet hoe jij jezelf ziet, maar hoe andere mensen jou ervaren en de impact je daarmee hebt. Niet alleen op de samenwerking met anderen, maar ook op de organisatiecultuur die je met jouw gedrag waarschijnlijk creëert.

Met Hogan assessments voorspel je overigens ook potentiële risico’s: waar dreigt een leider disfunctioneel gedrag te vertonen of zelfs te ontsporen? Wanneer zie je de ‘schaduwkant van leiderschap’ verschijnen? Hierover meer in een andere blog.

Niet het voorspellen van Identiteit (de persoonlijkheid die jij kent) maar het voorspellen van Reputatie (de persoonlijkheid zoals anderen die ervaren). Een unieke invalshoek van Hogan Assessments.

Meer weten over Hogan Assessments? Of ermee aan de slag?

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.